Od 2019 r. w Mieszkańcy Otwocka nie muszą już spędzać wielu godzin w oczekiwaniu na spotkanie z pracownikiem urzędu, przedłożenie dokumentacji lub po prostu złożenie wniosku o wydanie decyzji. Wszystko za sprawą wprowadzenia kolejkowego systemu numerkowego tzw. kolejkomatu. System pozwala na sprawną i niezwykle efektywną obsługę. Po wygenerowaniu biletu interesanci kierowani są do właściwego stanowiska. Na elektronicznym wyświetlaczu pojawiają się numery wzywanych biletów, a także wolne stanowisko co znacznie ułatwia przekaz informacji wśród oczekujących. Urządzenie zapewniło płynność obsługi oraz znacząco poprawiło wydajność pracowników.
W ślad za tym rozwiązaniem w budynku Urzędu Miasta Otwocka pojawiło się kolejne udogodnienie dla mieszkańców. Opłatomat, czyli urządzenie do przyjmowania opłat, został zainstalowany na parterze budynku B Urzędu Miasta Otwocka, tuż przy wejściu. Teraz za wszelkie opłaty urzędowe, odpady, podatki, opłaty skarbowe, opłaty Urzędu Stanu Cywilnego, mieszkańcy mogą w prosty i bezpieczny sposób zapłacić kartą płatniczą w opłatomacie. Po uiszczeniu opłaty i wykonaniu transakcji urządzenie wydaje potwierdzenie wpłaty. Opłatomat wyposażony jest w ekran dotykowy, czytnik kodów QR, drukarkę termiczną oraz moduły umożliwiające dokonanie danej kwoty: pin-pad, czytnik kart oraz czytnik zbliżeniowy. Oprogramowanie samoobsługowego terminala umożliwia wpłacającemu łatwy wybór rodzaju i szybką realizację transakcji. Dodatkowo zainstalowane zostało sterowanie głosowe, dzięki czemu krok po kroku, bez problemu klienci przejdą przez cały proces płatności. Dostępna jest opcja pobrania kodu QR i wysłania go na telefon. Dzięki temu przy kolejnej transakcji nie trzeba podawać od początku swoich danych, tylko zostaną one wczytane przez kod QR z ekranu telefonu. Opłatomat działa w godzinach pracy urzędu.